CS50 lecture 1

Het heeft even geduurd, maar het is me gelukt om naast de beslommeringen van alledag en andere projectjes lecture 1 van de CS50-cursus af te ronden. Weet je niet wat CS50 is? Lees dan hier meer over de cursus en hier over mijn ervaringen met lecture 0.

Terwijl de eerste les nog een rustige introductie was in Scratch, duik je met deze meteen in het diepe. Op een IDE-cloudomgeving kan je aan de slag met de programmmertaal C. De cloudomgeving is handig omdat je meteen kan focussen op programmeren zonder eerst een paar uurtjes aan de randvoorwaarden kwijt te zijn. Bovendien zijn vanuit CS50 automatische feedbacksystemen voorzien die je helpen foutcodes te doorgronden en je code volgens de regels van de kunst op te maken.

De makers van de cursus houden rekening met de verschillende niveaus van de cursisten door de keuze te geven uit  vraagstukken voor wie het allemaal nog nieuw is en oefeningen die meer ervaring vereisen.

Hier liep ik meteen in de valkuil: de perfectionist in mij wil uiteraard álle vraagstukken oplossen, ook die waarvoor wat meer ervaring nodig is. Bij het tweede moeilijker vraagstuk wist ik gewoon niet waar te beginnen. Ik zat zo niet enkel vast, maar bezorgde mijn zelfvertrouwen en motivatie een deuk.

Het heeft even geduurd voor het inzicht kwam, maar ik wist mezelf er uiteindelijk van te overtuigen dat ik best trots op mezelf mag zijn voor het voltooien van “enkel” de basisoefeningen. Rome is ook niet in één dag gebouwd. Wat heb ik daarnaast nog geleerd?

  • Het is niet zo eenvoudig om programmeertalen uit elkaar te houden. De beetjes ervaring die ik al had met programmeren waren in andere talen. Dit zorgt voor best wat interferentie.
  • Zonder de hulp van mijn huisgenoot die er meer van kent, had ik het misschien opgegeven. Dit legt een probleem van online leren bloot: je hebt geen klasgenoten om vragen aan te stellen. CS50 zorgt wel voor actieve pagina’s op sociale media, maar voor mij is zo’n publieke online ruimte niet laagdrempelig genoeg om vragen te durven stellen. Een online cursus kunnen doen met een study buddy waar je af en toe mee afspreekt (live of online), lijkt me een grote meerwaarde zowel qua leren als qua motivatie.
  • Ook iemand zoals ik die geen aanleg heeft voor wiskunde kan het concept “loops” snappen! Vraag me wel niet welk soort loop in welk geval de beste keuze is, maar dat komt misschien later nog.Scratchy from the simpsons jumping through hoops

Op naar de volgende les!

Creative Commons-Licentie

Één reactie Voeg uw reactie toe

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s